Monday, November 9, 2009

ROAD TO MAT DALING - PART I

Malam itu kami tiba di Middle Earth agak lewat. Sepatutnya sampai pada jam 9.00 malam tapi telah tersasar ke jam 11.00 malam kalau tak silap. Layan perut dulu sesampai saja di situ. Hidangan kat situ walaupun simple, sedap mewah weh. Kalau boleh nak sental habis-habisan tapi kena beringat gak. Nanti sementara nak sampai Mat Daling, kalau perut meragam cam mana? Bukannya ada R&R untuk kita gi melabur kan?
Posing tu memang merupakan agenda tetap di mana-mana perhentian. Aku nak shoot gambar tingkap tu, tapi mamat berdua yang tak kurang hensemnya ni tetiba interframe. Nasib baik sama tara hensemnya ngan aku, kalau tidak harus aku tampal muka Brad Pitt ke atau  Brake Pad ke...
Tak puas kat dalam, kat luar pun jadi. Ni masa tengah segar bugar dan baju belum comot, belum serebeh, elok beraksi dulu depan kamera. Nanti kalau dah lodoh, payah gak nak touch up dalam hutan.

Kami memulakan pemacuan ke Mat Daling pada kira-kira jam 12.30 malam rasanya. Fauzi, pemandu 4WD kami kelihatan cool aja. Ala apa nak risau, kalau tersangkut dalam lumpur, ada pakar akan tarik keluar 4WD kami. He he. Menurut En Wan dari Middle Earth, kumpulan kami merupakan kumpulan pertama yang pergi ke Mat Daling pada waktu malam. Sebelum ini, kumpulan-kumpulan lain pergi pada waktu siang. Pada waktu malam, thrillnya lebih. Disulami rasa seram sejuk gitu.

Adui! Berdengung jugak duduk kat dalam 4WD.... Bukan mudah nak amik gambar pada masa 4WD sedang bergerak. Hanya fotografer secekap wakil S.U.Z.I. je yang boleh ambil gambar masa kenderaan tengah bergerak. Foto ini menggambarkan gegaran yang dialami oleh kami yang berada dalam 4WD tersebut.
Di awal perjalanan kami ke Mat Daling, kami diberikan tips-tips atau petua-petua mengendalikan pacuan 4 roda. Macam gak zaman dulu-dulu bila kita nak menunggang kuda atau gajah, ada la petua-petua yang perlu diikuti. Maklumlah, kita tidak tahu apa yang menanti di sepanjang perjalanan.
Kita bercakap tentang petua-petua mengendalikan atau cara memandu 4WD di kawasan-kawasan yang sukar. Hish! Mana ada cakap pasal petua-petua perihal pantang-larang takut disampuk Nyae Blorong atau Siluman Tengkorak Bolong....
Tekun, kami mendengar dan mendapatkan tunjuk-ajar dari sifu-sifu yang berpengalaman.
Tak percaya? Tengok tu, Tuan Haji (baju merah) sedang terpikir-pikir camana nak buat drift nanti. Fauzi di sebelahnya biasa lah menten cool macho tapi sebenarnya gementar gak tu. BJ (baju hitam) tengah cari akal untuk cari alasan tak nak drive.

Kan aku dah habaq, kat memana perhentian pun posing maut tidak diabaikan. Berlatar belakangkan suasana suram seram suam-suam kuku, sempat juga jelitawan kita mengabadikan potret mereka. Mahal tu weh, bukan senang nak sampai ke situ. Sempat gak depa MMS kat kawan...

 
Pose ini lagi mahal. Dengan gaya santai ala-Pro gitu. Ni real experience, bukan kat dalam Studio tau.


And of course... wakil S.U.Z.I. kita.


Alamak! Baru aja mereka berdua nak beraksi depan lensa, tetiba aja udah penuh kiri, kanan, depan dan belakang.... dengan model-model iringan. Kalau baca buku Biologi tentang Perlakuan Haiwan, ibarat macam kelkatu le, pantang nampak cahaya lampu, terus datang menghurung. Model-model yang berpotensi pun macam tu, asal nampak aja kerlipan flash kamera, secara spontan mereka datang menceria-cantikkan suasana.

Rasanya model-model Tyra Bank pun tak tertanding dengan kehebatan model-model kita. Semua pun natural talent... Boleh menyebabkan berendam air mata le Tyra Bank... He he..

Mana ada stop kat sini.... Mat Daling jauh lagi. Kalau ikut bahasa sastera, ada le sepenanak ketupat lagi. Nak tau apa yang berlaku seterusnya? Teruskan bersama kami. 

No comments:

Post a Comment